• Post Title 1

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede ...

  • Post Title 2

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla ...

  • Post Title 3

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla ...

  • Post Title 4

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. In dapibus. In pretium pede. Donec molestie facilisis ante. Ut a turpis ut ipsum pellentesque tincidunt. Morbi blandit sapien in mauris. Nulla lectus lorem...

Jerawat Sesat

Seperti hari-hari biasa, setelah penat bekerja akan pulang ke rumah dengan perasaan sangat happy. Kenapa sangat happy?? Sebab boleh nonton TV. Sampai di rumah, membuka gate luar rumah, lepas itu berjalan terkedek-kedek menuju ke pintu utama rumah untuk membuka pintu tersebut. Adoi, banyak betol pintu yang perlu dibuka. Nevermind. Untuk keselamatan, memang perlu membikin rumah yang mempunyai pintu yang sangat banyak supaya pencuri akan pening untuk membuka atau mengkopak(?) pintu. Huh..

Setelah masuk ke dalam rumah, membuka tudung di kepala(ada orang pakai tudung kat tangan ke?). terus menuju je tandas untuk mengambil wuduk untuk mengerjakan solat asar. Tapi sebelum itu pergi membelek muka dahulu. Solekan di muka harus dibersihkan terlebih dahulu. Bila terpandang kat cermin.. Masya-Allah. Muka siapa nih?? Bukan main banyak lagi jerawat. Rasa macam nak jerit pun ada. Ahhhhhhhhhhhh(tipu). Kalau tiba-tiba aku jerit mau Mami terkejut dog nanti. Huh. Apaplah naseb, tiba-tiba je jerawat sesat ni nak menetap pulak kat muka aku neyh? Sekian lama tak bermastautin kat muka aku, tiba-tiba sekali datang bawak sedara-mara sekali. Adoi ai, kacau jiwa aku.

Tau tak jerawat tu rupa dia macam mana? Sangat buruk kalau berada di muka yang jarang mempunyai jerawat (Eceh, macam nak bagitau muka tak pernah ada jerawat). Jangan percaya, semuanya tipu belaka. Jerawat ni merupakan benjolan yang tak cantik yang tumbuh di muka.

Jerawat (bahasa Inggris: acne) adalah kondisi abnormal kulit akibat gangguan berlebihan produksi kelenjar minyak (sebaceous gland) yang menyebabkan penyumbatan saluran folikel rambut dan pori-pori kulit. Daerah yang mudah terkena jerawat ialah di muka, dada, punggung dan tubuh bagian atas lengan.

Peradangan pada kulit terjadi jika kelenjar minyak memproduksi minyak kulit (sebum) secara berlebihan sehingga terjadi penyumbatan pada saluran kelenjar minyak dan pembentukan komedo (whiteheads) dan seborhoea. Apabila sumbatan membesar, komedo terbuka (blackheads) muncul sehingga terjadi interaksi dengan bakteri jerawat.

Jerawat digolongkan ringan bila bentuknya masih komedo dengan jumlah lesi kurang dari 30. Apabila jumlah lesi berkisar antara 30-125 maka dinamakan jerawat sedang (papule). Jerawat besar yang disebut nodul atau kista timbul bila lesi di atas 125.

Munculnya jerawat sering terjadi pada masa pubertas antara usia 14-19 tahun yang disebabkan oleh perubahan hormon pada remaja. Deteksi jerawat sejak dini sangat sulit sebab sebelum masa pubertas kulit anak akan mengalami pengelupasan tiga minggu sekali. Sedangkan ketika remaja, kulit mengelupas empat minggu sekali.

Hasil penelitian menunjukkan sebanyak 85% populasi mengalami jerawat pada usia 12-25 tahun, 15% populasi mengalaminya hingga usia 25 tahun. Jika tidak teratasi dengan baik, gangguan jerawat dapat menetap hingga usia 40 tahun.

Selain menimbulkan bekas jerawat, efek utamanya adalah pada jiwa seseorang, seperti krisis percaya diri atau minder dan depresi.

Komponen konsep diri yang sering terganggu pada remaja dengan munculnya jerawat yaitu gambaran diri (body image) dan harga diri, dimana pada masa remaja fokus individu terhadap fisik lebih menonjol dari periode kehidupan lain. Bentuk tubuh merupakan bagian dari gambaran diri, pada remaja yang berjerawat mengakibatkan perubahan bentuk tubuh dari remaja tersebut yang akan berdampak pada interaksi atau hubungan sosial dilingkungan, dimana remaja menjadi minder dan merasa tidak percaya diri yang akan mengakibatkan rendahnya harga diri.

Tetapi tidak semua remaja yang berjerawat dapat mengalami gangguan konsep diri, hal ini dapat dipengaruhi oleh beberapa faktor diantaranya pendidikan, pekerjaan, pengetahuan/ informasi yang didapat dari media seperti televisi, majalah yang diterima oleh setiap remaja.

Dah tahu kan jerawat tu apa? Siapa yang tek pernah kena jerawat tu tipulah. Aku dulu masa baru-baru nak akil baligh( eceh) dah kena dah. That's why la muka aku sekarang dah tak banyak sangat jerawat. Dia dah jenuh menetap kat muka aku. Arwah nenek aku ada bagi petua macam mana nak elakkan jerawat daripada tumbuh secara meliar di muka. Tapi tak tahu la korang nak buat ke tak. Sebab ada orang yang geli, even adik aku pun dia cakap geli. Terpulang la, cuma petua orang dulu-dulu je.

Arwah nenek aku cakap, nak elakkan jerawat tumbuh senang je, lepas kita basuh undies(seluar dalam) kita (sendiri punya tau), basuh bersih-bersih, lap kat muka dengan diikuti selawat 3 kali. Huh. Terbukti jugak la, sebab mak aku, mak cik aku, diorang sampai sekarang tak ada jerawat. Tapi bukan sebab undies jerawat tak tumbuh, tapi disebabkan oleh selawat tu. Jangan tersilap pulak, nanti terpesong lak akidah. Pulak lepas ni, apa-apa penyakit je orang amek undies, dok sapu kat area mana yang sakit. Pulak. Jangan buat macam tu. Terpulang la, siapa yang sanggup buat, buat la. Yang tak sanggup banyak lagi petua lain kan?

Petua lain yang korang boleh amalkan bagi mengelakkan jerawat ni banyak sebenarnya .KLIK SINI. Ni antara petua yang boleh di amalkan. Tapi yang paling pentingkan, pemakanan kita. Makan kena jaga. Sebab ia juga mempengaruhi. Oleh itu, jagalah makan anda supaya dapat hidup dengan sihat. Kan aku dah jadi duta pemakanan sihat dah. Ha ha ha.

Aku harap, jerawat ni akan hilang la secepat mungkin. Kacau jiwa aku kalau ada jerawat. Tangan aku pun cukup pantang kalau ada jerawat, emsti nak picit punya. Walaupun belum masak dengan ranum, mesti akan dipicit tanpa rasa bersalah. Yang menderita muka aku lah, sakit sampai tak boleh blah. Ha Ha Ha. Padan dengan muka aku. Semalam aku cakap aku nak melalut panjang-panjang kan, kau tengok, berapa panjang aku dah melalut. Padan muka kau kena baca panjang-panjang. hahaha. Aku keluar sekarang, nak siapkan cover letter yang mak aku mintak. Blah sekarang!!

0 comments:

Post a Comment

Blog Kita

Blog Kita
 
Copyright © ini sebuah kisah. Original Concept and Design by My Blogger Themes | Tested by Blogger Templates | Best Credit Cards