• Post Title 1

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede ...

  • Post Title 2

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla ...

  • Post Title 3

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla ...

  • Post Title 4

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. In dapibus. In pretium pede. Donec molestie facilisis ante. Ut a turpis ut ipsum pellentesque tincidunt. Morbi blandit sapien in mauris. Nulla lectus lorem...

Kisah Rumah Sewa Bilik 401

Bilik 401. Bukan Blok 707. Kisah benar. Bukan cerita buat-buat. Tuan rumah perangai macam haram. Boleh mamp** la kalau macam nih. Heh. Tak baik mencarut. Astarghfirullah.

Ada dua kisah. Satu kisah tuan rumah dan satu lagi kisah orang serumah. Agak-agak mana yang baik mana yang buruk. Cuba teka. Pastu nak dengar yang buruk dulu atau yang baik dulu? Okeh. Sebenarnya dua-dua pun buruk. Takda yang baik.

Tuan Rumah Kedaung.
Mula-mula mulut manis macam gula-gula lah konon. Pijak gajah pun tak mati(memang la sebab pijak patung gajah). Siap tinggalkan pesanan penaja kalau ada apa-apa masalah boleh telefon anytime. Sepantas kilat dia akan sampai walaupun jarak antara Johor Bahru dan Segamat agak jauh jugak. Itu mula-mula masa hari pertama kami menetap dalam rumah flat usang ni. USANG diulangi.

Sekarang.
Siap nak compare harga rumah usang ni dengan rumah baru dekat Shah Alam sana. Ewah-ewah (tiru gaya Azwan Ali). Ingat kitorang ni bodoh tak tau pasal rumah sewa. Dah la tandas tak payah cerita. Nak gosok gigi kena tutup mata. Pintu pun jenis nak tutup, kena angkat. Singki adalah untuk ditengok sahaja bukan tempat untuk mencuci pinggan atau tangan sebelum makan. Sebab kalau basuh tangan atau pinggan di situ akan melimpahlah air keluar dari saluran manatah sehingga membanjiri kawasan ruang yang tak berapa tamu tu. Ni ayat banyak bersabar ni, kalau tak sabar tak tau macam mana.

Aku nak ambil gambar pun takda sanggup. Berkulat kot nanti kamera aku. Sayang pulak.


Kami. Setiap orang. Tujuh semuanya. Berpakat gila-gila. Kalau tuan rumah kedaung taknak betulkan sistem perpaipan dalam rumah kami, kami akan mogok takda mau bayar sewa rumah. Bukan setakat itu saja, kami serumah akan membuat onar di rumah ini sebelum kami bla cari rumah baru. Kunci yang ada pada kami, kami akan buang sebelum itu kami kunci kesemua pagar dan pintu. Biar padan muka tuan rumah siapa suruh kerek dengan orang yang bijak tapi telah dajar menjadi kurang ajar oleh dia, si tuan rumah.

Asalnya kami hanya mahu membuat laporan yang saluran paip di rumah telah bocor an sudah menjadi tanggungjawab tuan rumah untuk settlekan masalah itu. Walau dia tidak mahu setelkan pun tidak apa, kami boleh panggil irang betulkan tapi segala bayaran perlu ditanggung oleh si tuan rumah. Tapi si tuan rumah enggan berbuat demikian. Maka terimalah padahnya dan pengajaran yang dia akan terima dari kami.

Sekarang cerita orang serumah. Err, tak baiklah bukan mencerita hal tak baik mengenai kawan di dalam blog. HAHAHA. Tiba-tiba aku jadi orang baik. Dah dah tak baik mengumpat.Nanti suami soleh lari. Erp!

Tadi aku masak sup kentang yang gila kentang punya sedap dengan sambal kicap. Pergh, sehingga menjilat jari aku cakap. Macam biasa lah, masuk bakul angkat sendiri. Abes takda orang puji, aku puji diri sendiri la.

Sedih. Sekarang kami ber-8 kena berusaha mencari rumah baru yang dipunyai oleh tuan rumah yang baik hati serta tidak kerek yang menetap di Karak. Apa aku cakap ni? Dan selesa serta mempunyai ciri-ciri keselamatan yang diyakini oleh Jakim. Cerita mengenai keselamatan ni, Sabtu lepas ada orang kena samun. Betul-betul di blok bawah. Kitorang dengar ada orang jerit, tapi aku siap cakap, entah-entah diorang saja main jerit-jerit. Sebab budak-budak kat sini boleh tahan nakal jugak main jerit-jerit entah apa-apa entah. Tapi sekali bila kami turun, ramai gila orang kat bawah, masing-masing nak jadi reporter. Dari majalah 8, TV5, Radio Merah, macam-macam lagi. Masing-masing nak tunjuk bakat. Sekali ada sorang bro tu cakap, ada perempuan kena samun time dia sapu depan rumah dia. Tu yang kitorang dengar orang terjerit-jerit dari atas tu. Ingatkan orang main-main rupa-rupanya betul.

Moral of the story : Berhati-hati. Double punya hati-hati. AND Kena ajar sikit tuan rumah yang tak tau hormat tu, kitorang cakap elok-elok dia boleh nak tengking-tengking. Aku sumpah jadi kala jengking baru tau. Belajar hidup berdikari. Melayan kerenah orang-orang yang pelbagai ragam memang banyak mengajar erti sebuah kehidupan dan kesabaran. Fuh~




7 comments:

pn-iena said...

cepat2 lah pindah ain... ni baru dengar cerita pun dah tertelan air liur.. lagikan menatapnya...fuh lari....

Dakjaat™ said...

buat dengan cara yang baik .... jgn buat sesuatu yang boleh dikategorikan sebagai perbuatan yang 'mungkar'

shazclan said...

uiks..

pindah la...kalau aku dah lame cari rumah lain..

Encik Azizan said...

ni msti jenis rumah luar kondo dlm cm stggan kn?hik3

-- [ 4nkEl r4p ] -- said...

wakakaka..
tingat masa sewa umah kat penang dlu..umah dah kategori A tapi sekali ada peneman kat umah tu.. dia hatar hantu raya sekali..bagun tido waktu pagi dalam bilik air bersama tilam sedangkan jarak bilik air ngan bilik tu dalam 10 meter..berkali kali kena camtu..

my name is Ain said...

kak iena,

sedang dalam proses ni mencari dan mencari.. sabar gila lately ni.. huhu

dakjaat,

huhu..xde la sampai nk buat benda bukan2.. kitorg pun tau batas2 agama..huhu

shazclan,

sedang mencari rumah la ni...

azizan,

huhu.. dari luar pun da mcm setinggan.. apatah lagi dalam.. hahaha


ankel,

huhu

mimie_t said...

Comelnye 'takut camera berkulat' pulak. :P
Cepat pindaaaah!!

Post a Comment

Blog Kita

Blog Kita
 
Copyright © ini sebuah kisah. Original Concept and Design by My Blogger Themes | Tested by Blogger Templates | Best Credit Cards