• Post Title 1

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede ...

  • Post Title 2

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla ...

  • Post Title 3

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla ...

  • Post Title 4

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. In dapibus. In pretium pede. Donec molestie facilisis ante. Ut a turpis ut ipsum pellentesque tincidunt. Morbi blandit sapien in mauris. Nulla lectus lorem...

Kenapa Saya Sayang Emak Saya...


Pernah tak kalian terfikir. Duduk jauh diperantauan, sering teringatkan masakan emak yang sedap-sedap belaka. Lebih-lebih lagi lauk kegemaran atau fevret kamu? Baru saja teringin, sekali hajat tercapai. Siapa yang laksanakan? Emak. Pernah tak? Pernah lah pernah lah..

Semalam.
Saya keseorangan di bilik sebab kawan serumah sibuk dengan meeting. Saya yang tidak sibuk dengan meeting pun menyibukkan diri dengan tidur di bilik. Lagi-lagi hujan lebat. Jawabnya sampai ke petang saya tidur. Dan dalam tidur tu saya mimpi. Saya berada di rumah dengan keluarga menunggu masa untuk makan. Emak sedang menyediakan juadah sementara saya sedang mengemas meja makan. Tiba masa mau makan lauk kegemaran, sekali suapan tak masuk ke dalam mulut. Sebabnya terjaga dari mimpi. Anti-klimaks betul. Aku tak suka mimpi macam tu.

Lepas terjaga, cepat-cepat telefon mak. Tanya khabar sume. Agak selalu juga saya telefon emak sebenarnya, tapi lately ni agak sibuk sikit dengan training yang dah nak abisnya, masa untuk emak tu menjadi singkat. Mungkin disebabkan terlalu rindu sampai terbawa-bawa ke dalam mimpi. Kami pun berbual seperti biasa. Ayat biasa yang saya tanya, " Emak sihat?" , " Emak masak apa hari ni? " , " Yang lain buat apa? ".. Itulah ayat-ayat yang wajib saya akan tanya setiap kali telefon.

Lepas borak-borak, saya mengadu dengan emak. Bukan mengadu ekceli tapi bercerita. Saya cakaplah saya mimpi nak makan lauk kegemaran saya dalam mimpi tu tapi tak dapat. Pulak tu hujan perut selalu sangat lapar. Dekat sini walaupun masakan dia nampak sedap tapi sebenarnya indah rupa dari rasa. Tapi saya bersyukur lah banyak-banyak sebab dapat makan. Emak bantai gelakkan saya. Saya ayatlah sikit. Mengidam nak makan. Mak bantai gelakkan lagi. Dia cakap saya macam orang mengandung. HEHE.

Hari ni.
Saya keseorangan lagi. Takda kawan dalam bilik semua keluar pegi dating. Saya je yang takda date. HUUU. Pasrah. Aktiviti saya hari ni adalah menonton DVD. Gossip Girl yang banyak sangat konflik tu pun saya tonton sampai dah nak habis dah. Bosan sangat hidup sorang-sorang. Baru nak lelapkan mata tadi, ada bunyi mesej masuk. Bukan dari pakwe. Pakwe saya? Takda. HAHA. Emak saya mesej. Siap keluar gambar emak lagi. Cantik jek. Ceh, puji emak sendiri. Dalam mesej mak tu mak cakap,

Abah dah gerak pukul 5.30 ptg tadi. Dalam beg tu ada kuih dengan lauk fevret kau. Tapi mak tak letak daun kesum, mak cuma pakai daun kantan.
Woowoowoo, saya rasa macam nak nangis. Sanggup mak masakkan lauk kegemaran saya dan minta abah hantarkan pada saya di Senai ni walaupun abah nak balik Kota Tinggi atas urusan kerja. Terharu sungguh. Semalam teringin nak makan, hari ni dapat. Emak, you are sooo fantastic. Macam Fantastic Four. Saya dengan emak memang ber-aku-kau.

Sebab itu saya sayang emak saya. Dia takkan sanggup biarkan keinginan saya tidak dilaksanakan. Setiap kali kalau saya pulang ke kampung, masakan kegemaran saya menjadi hidangan. Emak, i love you very very much. Kalaulah ada orang tanya berapa banyak kasih sayang saya pada emak, saya akan jawab INFINITI. Terlalu banyak. Tidak terkira nilainya.

Huuu..Nak balik rumah la next week. Rindu bantal busuk. Emak pun rindu jugak.

p/s: Emak telefon. Babai.
Tekalah ape lauk fevret saya..HEHE

End of entry.

8 comments:

mencarisakiinah said...

LAKSA JOHORRRR...!!!!!
tunggu raya baru dpt :(

my name is Ain said...

sakinah,

huuuu..sedapnyeeee....

-- [ 4nkEl r4p ] -- said...

baguslah..sementara ada ni hargailah seadanya..macam ankel dah xleh..emak dah pergi 4 tahun lepas..pergi selamanya..sob sob sob..

Nine said...

wah bagus2..
Ain sayang mak..macam Nine gak sayang mak Nine..

:]]

pn-iena said...

Wah Ain camner dapat makan makanan kegemaran masakn mak tu... ilang ngidam tu dah...? hehehehee

my name is Ain said...

rep,

huuu..ye..trimas ingtkn...

nine,

hehe..ye ke? bagus la..

kak iena,

erm..mestilah dah, kalau tak memang tak ilang lagi ngidam tuh..

DilOt said...

dulu dilot suka laksa johor..tp bile dah kerap sangat makan.,dah jadi muak lak..hehe...

ije said...

eyh hepi je ain mak ckp ain cm org menandung.. dah dekat la tu. ehe. =D

Post a Comment

Blog Kita

Blog Kita
 
Copyright © ini sebuah kisah. Original Concept and Design by My Blogger Themes | Tested by Blogger Templates | Best Credit Cards