• Post Title 1

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede ...

  • Post Title 2

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla ...

  • Post Title 3

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla ...

  • Post Title 4

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. In dapibus. In pretium pede. Donec molestie facilisis ante. Ut a turpis ut ipsum pellentesque tincidunt. Morbi blandit sapien in mauris. Nulla lectus lorem...

Alasan Oh Alasan..


Cuaca sekarang tak menentu. Sekejap hujan sekejap panas terik. Tiba-tiba salji turun. Ha, yang ni tak mungkin berlaku. Tapi kalau Allah kata jadi, maka jadilah. Nasihat saya, banyakkan minum air putih. Putih mungkin boleh jadi susu, atau juga sky juice. Susu bagus untuk tulang dan sky juice adalah bagus untuk mencuci buah pinggang. Betul ke? Agaknya lah. HAHA. Tamat iklan.

Dua tiga hari ni keadaan kesihatan saya agak menurun. Mungkin toksin dalam badan dah terlalu banyak. Kena beli Kinohimitsu ni. HAHA. Tapi saya rasa salah satunya adalah faktor cuaca. Sebab tu saya sarankan semua orang minum air putih. Nanti dah sakit macam saya , siapa yang susah? Sendiri jugaklah.

Pertama. Kenapa saya cakap saya tak sihat?

Saya tak tahu sebabnya apa sebab kalau anda paksa saya pergi klinik bagi gula-gula lolipop pun takkan berjaya. Saya bukan nak salahkan cuaca, tapi salah satu faktornya adalah cuaca. Kerana cuaca yang panas di selatan semenanjung ni (apa nama negeri yang kat selatan semenanjung?) saya kerap mengalami sakit kepala. Jadi jangan berani nak tuduh saya minum Nescafe. Sebab dah lama saya tak minum lepas kena sakit kepala teruk kelmarin. Jadi saya doa hari-hari, janganlah bagi bumi selatan semenanjung ni panas sangat. Nanti saya tak sihat, automatik meter badan saya akan turun semua benda pun tak jadi. Lepas tu nak homesick macam budak umur 13 tahun padahal dah 23.
Kedua. Kenapa saya cakap saya tak sihat?
Sebab tangan saya bengkak. Tangan kanan. Masya-Allah susah sungguh nak membuat kerja.Dah la bukan left-handed. Jadi, kalau tiba-tiba kena buat kerja guna tangan kiri memang pelik. Sebab apa tangan kanan saya bengkak? Tiba-tiba tadi baru saya teringat masa balik rumah hari Jumaat lepas saya ada tolong mak bersihkan depan rumah lepas tu siap ambil cangkul semua. Habis bersih rumput tepi rumah tu saya kerjakan. Alasan utama saya bersihkan adalah nak bagi peluh keluar sebab dah lama tak bersenam. Jadi ambil alternatif bercangkul. But at the end, saya terlupa nak stretching dulu. HAHA. Tu yang otot terkejut, tangan kanan tak berfungsi dengan normal. Lepas tu, anggota badan yang lain pun gatal nak sakit jugak. Konon cubit peha kiri peha kanan pun terasalah.
Ketiga. Kenapa saya cakap saya tak sihat?
Sebab saya kena makan panadol 2 biji tiap-tiap hari sebelum tidur baru saya dapat tidur lena. Teringat iklan "Kenapa dia tak tidur lena". HAHA. Saya telan paracetamol untuk hilangkan kesakitan di bahagian kepala sebelah kanan terutamanya. Kalau tak makan, jangan cakap nak tidur. Lagi-lagi kalau mata terpandang cahaya atau cahaya direct masuk dalam mata. Denyutan dia tak payah cakap. Rasa macam nak rendam kepala dalam air sejuk jangan kasi dia berdenyut-denyut. Tapi hari ni da janji dengan diri sendiri tak nak makan. Takut addicted.
Keempat. Kenapa saya cakap saya tak sihat?
Sebab saya malas nak pergi kerja lah! HAHA. Bulan depan saya kena jaga counter depan, kena berhadapan dengan customer yang macam-macam ragam. Tapi kalau hari-hari datang customer yang puji-puji kerja saya bagus lepas tu hensem-hensem belaka, jangan cakap sebulan, setahun pun saya sanggup. Tapi masalahnya benda ni takkan berlaku. Sebab apa yang saya akan hadapi lepas ni adalah belajar menerima cacian daripada customer dan belajar bagaimana nak menghadapi situasi sulit ketika berhadapan dengan mereka. Adoiii.
So, untuk sebulan yang akan datang. Setiap hari pun saya akan menjadi tidak sihat selalu.

footnote1 : tangan saya bengkak menjadi warna kebiru-biruan. Kalau bagi pirana makan mesti dia nak.
footnote2 : Kakak saya selamat melahirkan seorang bayi lelaki pada 20 Oktober lepas. Yeay! Saya sedah menjadi aunty pangkat 5 sebab dah ada 5 anak buah. HUHUHU


4 comments:

Nine said...

hehe..alasan ke emapat tuh nine kadang2 pun ada gak..rasa malas jer kadang2 nak gi kije..huhu..

emak said...

kt cni slalu hjn..pns jrg jek..hehehe..jgn bg pirana nnti tiade gntinye..hahaa

zai said...

comelnya muka budak tu...

kalau akak nie..alhamdulilah setakat ni kesihatan masih terkawal..dah 4 tahun tak ambil MC..belum pernah diserang demam teruk2 setakat demam selsema tu..senang jer telan panadol activefast mesti dah ok pastu..

tapi betul saranan adik tu kena banyak minum air masak..

my name is Ain said...

Nine

haha.. kan? kan? bila dah keje mls nak keje.. tp bila tak keje sebok nak cari keje..ntah ape2 la kn manusia ni..=)


Azizan

huuu.. btol la..nnt jd oku lak..

Kak Zai

Akak, thanxbg komen.. hehe,comel kn?

sy ni mls sikit nk mkn ubat.. bekas ubat tu mcm2 jenis ubat ada mak bekalkan..tp xpenahnya abes..

air suam adalah bagus utk kesihatan..hehe

Post a Comment

Blog Kita

Blog Kita
 
Copyright © ini sebuah kisah. Original Concept and Design by My Blogger Themes | Tested by Blogger Templates | Best Credit Cards