• Post Title 1

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede ...

  • Post Title 2

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla ...

  • Post Title 3

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla ...

  • Post Title 4

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. In dapibus. In pretium pede. Donec molestie facilisis ante. Ut a turpis ut ipsum pellentesque tincidunt. Morbi blandit sapien in mauris. Nulla lectus lorem...

Di Mana Kesudahannya Hari Jumaat?

Selamat hujung minggu. Apa aktiviti anda semua di hujung minggu kali ni? Adakah bertemu keluarga bagi mereka yang duduk jauh dari keluarga macam saya? Oh, lupa nak beritahu. Saya sudah pun selamat berada di samping keluarga sekarang. Bagi yang berpacaran pasti keluar date bersama. Bagi yang takda pacar? Jangan bertindak seperti seorang loser. Keluarlah menghiburkan diri bersama rakan-rakan tidak kira sejantina, berlainan jantina ataupun yang dot dot dot. Anda jawablah sendiri.

Tugas saya hari ni bukan mahu bercerita mengenai apa aktiviti hujung minggu saya pada kali ni. Tapi hari ini saya mahu membebel panjang mengenai solat Jumaat. Siapa yang tak tahan bebelan harap tutuplah telinga. Tapi harap maklum, saya membebel bukan secara lisan tetapi melalui penulisan. Penulisan ajaib. HAHA.

Saya tertarik dan tergerak hati mahu menulis mengenai hari Jumaat ni pun setelah beberapa minggu membuat pemerhatian di sekitar tempat saya bertugas. Malah bukan sekadar tertumpu di sini sahaja, tetapi saya rasa situasinya hampir serupa di tempat-tempat lain. Jika anda tidak percaya, teruskan membaca.

Apakah yang perlu dilakukan oleh kaum lelaki bila tiba hari Jumaat? Perkara WAJIB ya maksud saya di sini. Bukannya pagi-pagi mandi wajib. Itu dah lari tajuk namanya. Betul! Siapa yang jawab solat Jumaat saya bagi anda 10 kucupan di udara secara ansuran. Terima kasih.


Gambar kredit tu obeyone.com
Tapi, anda percaya tak. Tak semua lelaki yang beragama Islam memperuntukkan masa yang diberikan untuk melakukan solat Jumaat itu untuk duduk di masjid mendengar khutbah dan bersolat Jumaat berjemaah, bagi yang bekerja. Sebenarnya apa tujuan pihak majikan beri kaum lelaki masa rehat yang lebih pada hari Jumaat? Adakah untuk melepak di kedai makan sambil minum kopi dan menghisap rokok kemudian ketawa terbahak-bahak macam orang takda pedoman sedangkan di sebelah gerai makan tersebut adalah sebuah masjid yang di dalamnya terdapat ramai lelaki Islam lain sedang mendengar khutbah Jumaat kemudian berdoa untuk ahli keluarga serta sahabat handai sekalian (panjang gila ayat ni baru aku perasan). Lelaki yang bekerja sendiri atau yang belum bekerja, anda pun tidak terkecuali. Semua terlibat sekali.

Niat saya cuma satu. Bukan untuk membebel untuk perasan bagus, tetapi untuk mengingatkan sesama umat Islam. Kepentingan solat Jumaat itu. Dan kenapa ia harus ditinggalkan sedangkan Allah dah beri kemudahan hanya pada hari Jumaat yang solat Zuhurnya cuma 2 rakaat sahaja. Banyak sangat ke 2 tu? Kalau kahwin sampai dua tiga nak pulak.

Ke mana hala tuju kaum lelaki pada hari Jumaat? Adakah kedai kopi atau masjid? Kaum perempuan tak payah tanya la. 57% menuju ke shopping complex. Tapi nasib company tempat saya bekerja tak bagi perempuan rehat sama dengan lelaki. Kami diberi masa rehat 45 minit saja. Kalau tak konfem waktu rehat tu aku habiskan masa tidur. Syok ape. Kaki tak penat. Duit tak habis. Jimat.

Sedarlah wahai laki-laki yang suka melepak di kedai kopi waktu solat Jumaat, segeralah kamu menuju ke masjid daripada membazirkan masa tak berfaedah berbual kosong di situ. Mana ciri-ciri anda sebagai pemimpin keluarga suatu hari nanti? Takkan isteri pulak yang nak kena bimbing suami? Dan bersegeralah kamu menunaikan solat sebelum kamu di solatkan.

Sama-sama kita mengingatkan.

p/s: saya suka tengok laki-laki pakai baju melayu pergi solat Jumaat. Muka tenang dengan wuduk semua. Jiwa kental pun boleh cair. HAHA.



6 comments:

Encik Azizan said...

ada ke yg duk lpk kt kdai lg mase tu..dahsyat2..hehe

pompuan pun bole nk g dgr khutbah tp x wajib la.ngeee

my name is Ain said...

Azizan

ada..sebab nampak depan mata..huhu

hehe..dgr jugak, sbb masjid tu blkg opis jek..mmg kuat smpai dlm opis dgr..kalau nk pegi masjid boleh, takot fitnah pulak..hee

=)

Mr. Cuz said...

klu zizan dh komen aku xleh ckap pe la..hehe
mmg rmai llki yg lpak kdai kopi pn..tu ok lg..
ni ade smpai msjid pn xtau kt mner lg truk..haha (pgalaman dlu)
lg parah org g smyang die boleh buat maksiat plak..adui..jhanam jdnye..hehe
tp llki yg baik (mcm cuz) mmg akan pergi lbih awal dr bese la kan..hehe (zizan mesti panas)

my name is Ain said...

Mr Cuz

erk. Mr Cuz, awatnye..Zizan tak leh komen ka? hahaha..

ade smpai yg tak tau masjid? dahsyat betol..harap2 korang tak termasuk la dlm kelompok tu ye?

Cuz, org yg baik selalunya dia tak ngaku baik tau..tp dlm kes Cuz ni, ain trm je la.. haha..nak sedapkan hati.. jap, knp Zizan nak panas lak? Kt Klntn kn tgh musim hujan..huuu

Mr. Cuz said...

xde la ian..cuz sje je ske2 komen mcm tu..tp yg cuz cte mle2 tu btlla..
yg psal zizan tu abaikan..hehe

my name is Ain said...

Mr Cuz

huu, lepak la.. ain mmg ske sakat org la.. jd kalo org sakat ain pn ain xkesah..haha..

awat? takot zizan bace eh?? hoho.. dia xbace kot..xpe2..dun worry..

Post a Comment

Blog Kita

Blog Kita
 
Copyright © ini sebuah kisah. Original Concept and Design by My Blogger Themes | Tested by Blogger Templates | Best Credit Cards