• Post Title 1

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede ...

  • Post Title 2

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla ...

  • Post Title 3

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla ...

  • Post Title 4

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. In dapibus. In pretium pede. Donec molestie facilisis ante. Ut a turpis ut ipsum pellentesque tincidunt. Morbi blandit sapien in mauris. Nulla lectus lorem...

untuk orang putus cinta : sentiasa lengkapkan diri untuk terima cinta baru.

Mintak sorry mintak ampun la sebab previous entry tu macam sedikit kasar bunyinya. Maaf, bukan sedikit, tetapi banyak. Menaip ketika emosi menguasai diri adalah sebegitu. Apa kata anda cuba. Cari pasal dengan orang yang boleh membuatkan anda marah, selepas itu anda cuba buat satu entry. Pasti macam mengamuk sakan like Bandi Amuk, yeah yeah. Tak pasal-pasal dah.

Sebenarnya saya buakn suka sangat marah-marah, saya takkan marah kalau orang tak buat saya marah. Ada orang yang suka-suka ke nak marah. Penat tau marah nih. Menggunakan ratusan urat di muka yang boleh menyebabkan muka berkedut dengan cepat. (ini bukan fakta sangat, auta je lebih).

Di sebabkan hari ni emosi tak berapa swing, baik je, maka entry pun ditulis dalam keadaan yang baik-baik belaka. Indah sungguh budi bahasa pekerti segala. (ooii oooii) Nak tanya sikit. Siapa pernah putus cinta? Betul-betul putus punya sampai rasa nak nangis satu lautan Asia Pasifik. Saya mengaku pernah tapi takda lah sampai nak nangis 1 lautan Asia Pasifik. Satu baldi pun tak sampai rasanya sebab nangis pun tak banyak sangat, banyak tidur je. Lepas putus cinta mesti ada yang rasa tak nak bercinta lagi sebab pengalaman lalu yang menghantui diri. Mesti ada kan?

Tapi rasa-rasanya, pada sayalah. Tak perlu dikenang perkara lalu. Saya cakap macam ni mungkin sebab saya yang minta putus. Tapi, so what? It's not the end of the world lah kan? Bina hidup baru, carilah kekasih baru. Tapi, bukan senang nak cari kekasih baru sebenarnya. Betul, lepas apa yang kita lalui kadang-kadang buat kita terfikir, 'Adakah kita akan lalui perkara yang sama bila kita menjalin hubungan dengan orang lain?'.

Tapi, sebelum nak menerima cinta baru tu, apa yang perlu kita lakukan? Kita kenalah lengkapkan diri kita dan minta petunjuk dari Allah adakah dia yang terbaik untuk kita. Kenapa kena lengkapkan diri? Sebab yang paling utama adalah, supaya kesilapan lampau tidak berulang kembali. Perbaiki kelemahan diri terlebih dahulu.

Tapi, sebelum ambil keputusan untuk terima cinta seseorang, beberapa perkara perlu kita ambil perhatian.


1. Dia sahabat terbaik anda.
2. Punya banyak persamaan.
3. Kepentingan anda adalah segalanya.
4. Cinta tanpa syarat.
5. Sentiasa bersedia menjadi pendengar setia.
6. Sering menepati masa.
7. Gerak batin atau naluri

  1. Kalau anda rasa dia memang sahabat terbaik, apa salahnya menerima dia sekiranya dia ingin menjadi kekasih anda. Bila susah mahupun senang, dia adalah orang pertama yang bermain difikiran anda.
  2. Ada yang membuat pemerhatian, kebanyakan pasangan yang mempunyai persamaan, mempunyai ikatan yang stabil. Tapi tidak termasuk artis kot. Tapi terpulang la kepada individu masing-masing.
  3. "cinta dimulai ketika seseorang menemukan bahawa keinginan orang lain sama pentingnya dengan hasrat hatinya sendiri" Harry Stack. Bila sayang pada seseorang, pasti kita pentingkan dia dalam kehidupan kita. Nak pilih baju, minta pandangan dia. Nak selesaikan masalah, minta pandangan dia. Ada kepentingan kat situ.
  4. Menjalinkan hubungan tanpa sebarang syarat. Contohnya seperti, bial anda potong rambut pendek, dia tarik muka masam kerana dia lebih suka anda berambut panjang atau botak barangkali. Kalau kita cintakan seseorang itu, kita akan terima apa keadaan sekalipun. Tak kisahlah botak ke, pendek ke, bertudung ke.
  5. Susah senang bersama. Setiap kali berbicara, dia tidak pernah mengalihkan perhatian atau cuba membuka topik lain.
  6. Jika ada temu janji atau date, selalu datang tepat pada waktunya atau before time. Ini dapat menunjukkan kesungguhan dia dalam membina hubungan ini.
  7. Tanya hati dan naluri anda. Selalu orang cakap, kalau kita jatuh hati, hati akan berdebar-debar dan tidak keruan. Sering membuatkan anda gelisah dan tak senang duduk. Dan saling dapat membaca fikiran masing-masing serta menduga reaksi serta perasaan pasangan pada apa situasi sekalipun.

Wah, aku dah jadi Dr Love sekarang ni. Entry ni nak ditujukan kepada orang yang baru lepas putus cinta (adalah nama dirahsiakan). Dan kepada diri sendiri juga, sentiasa melengkapkan diri sebelum menerima cinta baru.

Haah~ Bangga sekejap dengan diri sendiri sebab dapat buat entry macam nih.

credit to: Harian Metro



9 comments:

ubey said...

huhu. ce wah. kakak ain. mesti ni ciri2 'dia' kan. da dpt hint~

ijechan said...

chaiyok2! bestnya kalau dapa positif cm ain!

Recent blog post: baru dan segar

ain said...

haha..
pandailah kau..
siapa 'dia' tu..
aku amek ni kt newspaper la..
tp aku ubah guna ayt n olahan sndri..

*oii,jgn la pecah lobang,malu aku*

ain said...

huhu..
dah lepas nk wat cm ne kan?
xde jodoh..
haha..
sdg mencari jodoh ni, belom jmpe lagi org yg bernama JODOH itu..
:*

mye said...

ain a.k.a dr..love.. free2 dpt dr. ok la tu :) 8-)

ain said...

hahaha..tu la pasal, xyah susah2 g stdy buat thesis segala.. ;)

tiha said...

informasi yg baguz ain..syabazz

ain said...

hehe..
cedok isi kat paper..
huhu..
pengajaran buat diri sndiri jugak..

Anonymous said...

that's right...i agree with all your words...after kite clash mmg sedey gilerrr arrr tp ingat Allah byk2 mst ble cpt recover...Dia yg bg mslh, dgn Dia kita mnt tlg bg jln utk mslh tu...trmla someone yg lebe mghargai anda dgn mnt petunjuk dr Allah jg and even it's hard to accept them in the beginning, believe that if that person really love us, they will appreciate us more and we will not regret..InsyaAllah. dun turn back...okkey...

Post a Comment

Blog Kita

Blog Kita
 
Copyright © ini sebuah kisah. Original Concept and Design by My Blogger Themes | Tested by Blogger Templates | Best Credit Cards