• Post Title 1

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede ...

  • Post Title 2

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla ...

  • Post Title 3

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla ...

  • Post Title 4

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. In dapibus. In pretium pede. Donec molestie facilisis ante. Ut a turpis ut ipsum pellentesque tincidunt. Morbi blandit sapien in mauris. Nulla lectus lorem...

Resipi kek coklat cekgu BM

Dengan ini, aku nak menaiktarafkan blog aku sebagi blog koleksi resipi kuih hari raya..haha.. di atas permintaan Ilya, maka dengan ini aku pun akan memberikan resipi kek coklat cekgu BM kitorang masa skolah dulu..haha..Ilya, aku pun lupa nama die..ape ek?? Hapsah?? Nafisah?? haha..jahatnye nama cekgu sndri pun lupe..

Bahan A
2 1/2 cawan  tepung gandum
1/2 cawan serbuk koko
2 sudu tepung penaik
1/2 sudu bikarbonat soda

Bahan B
1 1/4 butter cup
2 cawan gula caster
1 penutup esen vanila
7 biji telur
1/2 cawan air

Bahan C( topping )
2 1/2 cawan serbuk koko
1 cawan susu cair
1 cawan gula castor
2 susu besar marjerin
1/3 cawan tepung jagung

Cara-caranya..
1. Ayak bahan A
2. Pukul dengan kayu bahan B sampai kembang..haha
3. Masukkan Bahan A kedalam bahan B sedikit demi sedikit selepas kembanglah..
4. Masukkan ke dalam acuan yang telah dibersihkan..dan sapu sedikit mentega pada acuan tersebut..make sure dah bersih
5. Untuk bahan C, campurkan serbuk koko dengan air yang mendidih sedikit..biar sampai likat..tau tak likat tuh?? berkilat lah..
6. Masukkan susu cair di dalam kuali, gula kastor, tepung jagung, marjerin dan serbuk koko yang telah dicampur dengan air mendidih tadi, kacau lagi sekali sampai likat..pastikan api tidak terlalu kuat, jika tidak..mesti hangus punya..
7. Sejukkan kek yang telah masak, baru boleh sapu topping nya..pastikan kek betul-betul sejuk..topping sapu kat mane?? kat muka..haha..dah nama topping, mestilah atas kek..ikut suka korang lah nak sapu kat mane..

so..selamat mencuba...

4 comments:

cheda said...

waa..br je 2 hari lepas ngidam kek..hehe

IyLia said...

tq ain..dh lame teringin nk wt kek ni.resepi lame ilang.huhu..

baby girl said...

blog resepi jadinya,huhuhuhu, sedapnya buat mufin,dap dap dap dap.

meriah ceria said...

kek ye dibakar masuk dalam oven ye? berapa lama nye

Post a Comment

Blog Kita

Blog Kita
 
Copyright © ini sebuah kisah. Original Concept and Design by My Blogger Themes | Tested by Blogger Templates | Best Credit Cards