• Post Title 1

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede ...

  • Post Title 2

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla ...

  • Post Title 3

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla ...

  • Post Title 4

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. In dapibus. In pretium pede. Donec molestie facilisis ante. Ut a turpis ut ipsum pellentesque tincidunt. Morbi blandit sapien in mauris. Nulla lectus lorem...

Aku hampir obes dengan kandungan lemak sebanyak 29.4%

Tempoh hari. Semasa boss masih lagi ada di pejabat. Rakan-rakan boss datang ke pejabat dengan membawa sebuah alat penimbang yang macam seram sedikit melihatnya. Bukan penimbang biasa. Ia sangat luar biasa. Mereka omongan cina, makanya memang saya tidak faham. Setakat sepatah dua itu mungkin boleh la.

Mereka borak, mereka gelak. Aku kat sini dah menyediakan satu jelingan bersudut 360 darjah. Cubalah bayangkan. Satu putaran aku punya jeling. Memang pelik sampai naik juling dibuatnya. Boss aku panggil, menyuruh aku berdiri di atas alat tersebut supaya dia dapat tahu berapa sebenarnya berat aku. Mungkin jealous barangkali. HAHA.

Sebelum itu, aku ditanya berapakah ketinggian aku. Aku jawab 1.571 m. Okeh, aku memang pendek, tak payah kutuk. Mak datok, baru aku perasan, aku sebenarnya telah mengalami satu frasa iaiatu frasa kegemukan. Malu betul nak cakap.

Setelah di diagnose, hasilnya adalah seperti berikut:

Weight : "dirahsiakan" kg
Body fat : 29.4%
Metabolism : 1196 kcal
BMI : Ideal, tapi hampir obes kot. Entah
Muscle : 25.9%
Body Age : 30 years old

Amoi tu macam tak percaya. Dia cakap nampak badan aku 'macam kecik' tapi lemak banyak jugak. Aku cakap, lemak aku terselindung di bahagian-bahagian tertentu. HAHA. Gelak besar dia. Muscle aku pun tak berapa nak memberansangkan. Sejak dah abes study ni memang la takda membuat exercise langsung. Balik kerja, penat, tido. Kalau dulu masa study rajin la jugak exercise petang-petang dan buat skipping sikit. Badan aku pulak berfungsi macam orang yang berumur 30 tahun sedangkan aku baru je berumur 22 tahun. HUHU. Tapi takpa, sebab bos aku punya body age = 56 yeras. Umur dia 40 years.

So, apa tindakan aku selepas ini? Aku dah berazam sikit, nak kasi kurangkan lemak dan tingkatkan metabolisma badan. Maksudnya, kurangkan makan makanan berlemak dan berkabohidrat tinggi dan banyakkan minum air putih serta buah-buahan dan sayur-sayuran.



Persoalannya. Mampukah aku mengawal semua 'nafsu' makan sedangkan aku memang suka makan. Kah Kah Kah. Cuba tengok je gambar kat atas ni pun aku dah terliur. Tinggal lagi sebulan lebih je majlis sanding kakak aku, aku tak nak kelihatan sedikit obes sebab orang suka komplen aku ni obes. Obes kat part-part tertentu. Tak payah mention nanti malu.

Credit to : www.wisatathailand.com for the great-delicious-food-picture


13 comments:

saya@ateh said...

bagus2.. satu usaha yang sehat..
157 2 kira okla.. org ni 155 pun x sampai..
:(

my name is Ain said...

atehhehe..

nurulshima said...

ain, gemuk manela awk tuh..hhaha, takyah le risau sangat.. mari makan ;)

nurulshima said...

makanan sgt best :)

my name is Ain said...

ronnie
hehehe..mmg xnmpk gemok sbb yg berisi tu kat part2 tertentu.. dn selalu di komplen oleh org laen..huhu

Admin said...

haha. ko berisi kat part2 tertentu ke ain?

my name is Ain said...

ubey
ehem..jgn persoalkn sangat..nnt memalukn aku sendri..bukan ke kecantikan tu telalu subjektif..huhu..

kegemukan pun subjektif jugak ape..haha

Cikgu Ije said...

bestnya detail camtu. ije pun tinggi 157cm gak! kita sama pendek ea? ehe =D

nurulshima said...

tempat2 mcm? awwwwww :) aset2 tertentu ;) btw, tak leh blah gle offiscemate ngko yg tdo n siap suruh kejut tu.. if i were u, aku wat2 jatuhkan tin beskot jacobs yg besar tu ha kt tepi die..hahah

Unknown said...

wow, tinggila tu utk perempuan..
daku hny erk, xyah la mention kat sni.. :p

my name is Ain said...

ijie
kte same 'rendah' ek? hehe..

ronnie
xleh ckp..hehe..rahsia..penah sekali tu tebuka sound kuat gile, tekejut berok dia..pdn muke..

zanamana ada tinggi..kazen sy lg tinggi dr sy tp dia bru pas spm..
hehe

wanirani said...

Body Age : 30 years old

ni plg klakar.x tahan aku. huhu~

aku dah lame x jumpe ko..tah r ko ni dah besar mane kan..hehe

jom..tgk wayang jom

my name is Ain said...

waniraniklaka ek? haha..naseb 30 tahun..buatnye dia ckp 50 thun, tak ke gila tua umur body aku..

em..boleh2..jom2..aku pn dah lame gila xtgk wayang..jom2..bila? heh

kau nk tau aku besar mane? erm..32-24-36..kah3..pecaye la sgt

Post a Comment

Blog Kita

Blog Kita
 
Copyright © ini sebuah kisah. Original Concept and Design by My Blogger Themes | Tested by Blogger Templates | Best Credit Cards