• Post Title 1

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede ...

  • Post Title 2

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla ...

  • Post Title 3

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla ...

  • Post Title 4

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. In dapibus. In pretium pede. Donec molestie facilisis ante. Ut a turpis ut ipsum pellentesque tincidunt. Morbi blandit sapien in mauris. Nulla lectus lorem...

Silalah jawab

Sebelum memulakan entry, saya ada satu teka-teki untuk diberikan kepada anda semua. Tapi tidak ada hadiah yang akan diberika kepada yang dapat menjawab dengan betul. Hanya pernghargaan dan kata-kata " Anda bijak, tahniah!" saja yang akan diperolehi. Sekiranya anda berkeras mahukan hadiah, silalah mengeraskan diri anda kerana saya tetap dengan pendirian saya. Mungkin boleh memberikan sedikit kasih sayang. Itu pun, mungkin. Tidak semestinya.

Okeh. Ini berkisahkan tentang sekumpulan ikan. Dan teka-tekinya seperti berikut:



Picture: Credit to Kosmo


Di dalam sebuah perkampungan yang terletak jauh di dasar laut, tinggal sekumpulan ikan yang terdiri daripada pelbagai jenis. Antaranya toman, pari, jerung, yu, ikan bilis , ikan sepat (eh, ikan sepat pn ddk dlm laut? suka ati aku nak letak apa), ikan tuna dan pelbagai jenis lagi sampai dah lupa namanya. Pada mulanya mereka ini berkawan baik. Tetapi lama-kelamaan timbul rasa cemburu di antara mereka sesama sendiri. Yang ikan bilis mengaku dia adalah ikan paling kecil di tempat itu. Yang ikan jerung pula mengaku dia adalah ikan paling besar. Masing-masing cuba untuk memberikan pengiktirafan kepada diri sendiri walaupun pengiktirafan tersebut tidak laku dan tidak disahkan oleh SIRIM. Mulalah berlaku pertelingkahan. Ikan duyung kata, " Akulah ikan yang paling cantik". Semua mencebikkan bibir. Ikan tuna kata "Akulah ikan yang paling popular di dunia sebab ramai orang suka makan sardin". Itu Ini bla bla bla.

Kemudian, mereka mencapai kata sepakat, untuk mencari seekor peguam bagi membolehkan mereka mendapat gelaran yang diinginkan. Iaitu siapa ikan paling besar dan siapa ikan paling kecil. Title lain pun mereka pertikaikan juga. Tetapi title itu yang mereka rebut-rebutkan. Aku pun tak tau kenapa. Akhirnya, mereka menemui ikan bakar di darat, untuk mengepalai penghakiman tersebut. Setelah diteliti dengan terperinci, dibuat segala diagnostik, pemerhatian, survey dan segalanya, satu keputusan telah dicapai. Dan tiada bantahan boleh dibuat kerana keputusan adalah muktamad.


Okeh, tamat sudah penceritaan mengenai teka-teki. So, korang rasa apakah jawapan yang keluar dari mulut Tuan Hakim Ikan Bakar?

Setakat ini sahaja entry untuk hari ini. Silalah jawab dengan bernas dan menarik. HAHAHAHA.

Kerana ada banyak salah faham, jawapan mesti ada 2. Ikan yang terbesar dan ikan yang terkecil.. Silalah fikir okeh..

15 comments:

ubey said...

ikan bakar plg kecil? haha. susah yee

my name is Ain said...

ubey
erm..kurang tepat..xpe, boleh cuba lagi..

ikan plg besar? xmenjawab soalan..haha

мyΞ'™ said...

ikan keli? hahahaha..sbb aku suke ikan keli!!

my name is Ain said...

mai
hehe..boleh cuba lagi...

ikan keli tu ikan terbesar ke ikan terkecil? mana satu ni? hehe

pn-iena said...

Jawapannya: takleh nak jawab pasal tuan hakim dah kena bakar...hahahhaah sekian tima kasih 'sedapnya ikan bakar petai'

my name is Ain said...

kak iena
hehe..salah la kak..xpe boleh cuba lagi..
=)
jwpnnye pasti membuatkan org tergelak..

[yAN!e][pUTraJAya] said...

ikan paling kecil...ikan bilis...

paling beso..ikan paus...hahaha [watak ikan paus ada tak dalam citer nih...kalau tak ada...sila tambah watak nyer...kekkeke]

(^_^)

♣♣ Yanie Putrajaya ♣♣

my name is Ain said...

Kak Yanie
akak, dah dekat dah tu..dah nk betul daa...
lg sket jek nk betol...

*watak ikan yu ade..hehe..merangkumi semua jenis ikan

Wai said...

ikan bakar tu mesti cakap... korang semua x sehebat aku. aku la ikan yang paling berani. bakar x mati beb!!

wawawawawa............ lari topik, matila aku kena carut dengan ain......

Tihara said...

ikan dinasour paling besar,baru2 ni ade tengok dalam discovery chanell..ikan tu hidup lagi sampai sekarang..(betol kan..kan..kan..)

ikan paling kecik..anak ikan keli..(baru2 ni ade tengok dalam longkang belakang sekolah..siyes nko,tecik jer (perkataan "tecik"= dipinjam dari bob montel)..

esofagus said...

sebab ikan bakar yang paling sedap..and, ikan bakar not specific to certain type of fish..

Mohammad said...

isyhh...susah benor la..hehe..hmmmm~~~ otak aku dah krem dah pkir jawapan nih...hehehe..

[yAN!e][pUTraJAya] said...

ain...
ko cepat2 la kasi jawapan...
ahahhaha...tak sabor akak nak membaca jawapan pun itu..kekkekeke....

kalau jawapan kak yanie salah...akak cubit2 PP ain...hehhehe

(^_^)

♣♣ Yanie Putrajaya ♣♣

my name is Ain said...

wai
jwpn terpesong..sila baca teka-teki sekali lagi..hahaha..thanx 4 trying..

Kak Tiha
erm..jwpn tu logiknye jugak..tp xtepat..hahaha..nice try...

esofagus
erm..mcm xmenjawab soalan..knp tiba2 sebab..apa yg sebab? hehe..

apa ikan yg terbesar dn terkecil? nice try n sila cuba lg sekali jk berhajat..

Mohamad
laa..yeke smpai krem..sian2..kul 3 pg lak tue..xpe nntkan jawapannya nnt..
=)

Kak Yanie
ye ye..jap g sy buat entry pasal jwpnnya..
hehe..

ubey said...

nk jawapan oiiii

Post a Comment

Blog Kita

Blog Kita
 
Copyright © ini sebuah kisah. Original Concept and Design by My Blogger Themes | Tested by Blogger Templates | Best Credit Cards