• Post Title 1

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede ...

  • Post Title 2

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla ...

  • Post Title 3

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla ...

  • Post Title 4

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. In dapibus. In pretium pede. Donec molestie facilisis ante. Ut a turpis ut ipsum pellentesque tincidunt. Morbi blandit sapien in mauris. Nulla lectus lorem...

Penat macam menjinjing gajah di atas bahu kiri dan kanan

Semalam hujan lebat, membuatkan diri terasa semacam malas hendak pergi kerja. Sejuk. Best tarik selimut. Lagi-lagi comforter. Memang comfort habes. Belum solat lagi, maka bangun juga.

Tengah solat, terdengar mak cakap dengan adik, suruh aku hantar dia pergi sekolah. Kan dah tak khusyuk solat aku. Malas betul nak hantar adik pegi sekolah pagi-pagi. Dah la sejuk, kabus memang tebal, kena hantar pakai motor pulak tu sebab kereta masuk bengkel. Leceh betol. Aku memang fobia sikit hantar budak pegi sekolah pagi-pagi ni. Sebab selalunya motor akan meragam tak mau hidup kalau start macam nak gila pun. Dengan takda lesen motor nya, tapi aku tetap pegang title minah rempit kat rumah. HAHA. Sebab antara aku dengan mak aku, mestilah aku yang bawak motor lebih laju kalau nak dibandingkan dengan emak. Apa akallah emak hendak membawa laju-laju macam minah rempit. Veteran kena slow and steady. HEHEHE.

Dalam kepala otak aku, "Janganlah motor ni mati tepi jalan." Bapak aku yakin gila cakap minyak motor cukup kalau aku hantar adik aku sampai sekolah. Sebab semalam dia isi penuh. Full tank. Tapi masalahnya, berapa kali semalam kami ke hulu ke hilir pergi kedai, hantar makanan, pergi kedai, jalan-jalan, pergi kebun, petik lada. Takkan la takat tu jugaak minyaknya.

Aku dengan muka sangap, ngantok gila tak dapat sambung tidur kejap, sarung sweater sarung tudung mak aku, terus start skuter antik mak aku tu, hantar adik aku pegi sekolah. Memang rempit abes. Sebab aku nak sampai sekolah cepat supaya aku boleh balik rumah cepat. Untung-untung dapat tarik selimu barang 5 minit. HEHEH

Kira-kira lagi 50 meter nak samapi sekolah, motor makin lama makin slow dia punya pecutan. Puas aku pulas, tak efek pun. Sah, memang dia buat hal. Terus motor skuter antik tu stop tiba-tiba. Nasib kabus tebal, takda lah orang perasan muka aku sangat. Adoi, memang bengang betol kalau pagi-pagi buta cam ni kena tolak motor. Aku suruh adik aku teruskan perjuangan ke sekolah, nasib ada jiran berhentikan kereta dia, tumpangkan adik aku. Kalau tak kesian jugak tengok dia bawak beg sekolah yang aku rasa beg tu lagi berat dari dia. Macam nak terjongket je aku tengok.



Aku pun patah balik, tolak motor. Nasib aku tak dressing pagi-pagi buta siap heels semua. KAH KAH KAH. Gila apa. Malu betul, orang lalu mesti dia toleh belakang, tengok siapa yang tolak motor. Bukannya nak hulurkan bantuan ke apa. Kawan mak aku lalu, " Kenapa Ain?" Aku jawab macam nak nangis, " Minyak motor abes kot." Memang paiseh. Pastu dia bla. Semua orang pun tanya macam tu, lepas tu bla. Tiada sorang pun yang menghulurkan bantuan.

Tak berapa jauh nak sampai kedai, jauh jugak aku menolak. Kawan mak aku tu patah balik, bawakkan minyak motor isi dalam plastik kasi kat aku. Malu betol. Nasib dia kawan mak aku, takdalah aku malu sangat. Aku cakap time kasih je, sebab duet pun aku tak bawak, handphone jangan haraplah. Lepas isi, aku try start. Hampeh. Last-last aku sorong.

Bertembung dengan kawan bapak aku pun, aku buat muke kesian. Dia stop, tolong startkan, still tak boleh jugak. Aku rasa macam nak bakar je skuter antik mak aku tu. Nasib iman kuat lagi. Aku gagahkan diri meneruskan perjuangan. Peluh dia kalah kau jogging 5 kilometer. Dah la aku pakai sweater, memang basah abes macam kena simbah la.

Sampai kat simpang berdekatan rumah, bertembung dengan bapak aku. Dia tanya kenapa. Aku jelaskan dengan terperinci dengan muka dah macam nak nangis. Penat pun ye dengan tercungap-cungap semua. Bapak aku start sekali, terus hidup. Tak guna punya motor. Dah la kat depan kubur pulak time tu. Nak je aku tanam kat situ, tanam hidup-hidup motor skuter mak aku tu, sambil tekan-tekan hon. Konon tunjuk perasaan.

Sampai rumah, serius penat gila. Macam kau kena jinjing gajah yang berat dia 500kg kat atas bahu kiri dan kanan. 1 tan punya gajah la. Nak pengsan rasa. Terus moody. Salahkan motor. Padahal sendiri yang salah tak periksa dulu minyak ada ke tidak. Owh, kejap. Meter minyak dah rosak, nama pun skuter antik.

Mak aku tanya, kenapa lambat? Aku senyap. Tetiba aku nangis. Tak pepasal emosional. Masuk bilik, bukak sweater, on kipas tahap helikopter. Takda kisah dengan kabus dekat luar sebab dalam hati dah panas gila. Air mata mengalir.

Huh, memalukan betul dan menyusahkan diri sendiri. Lepas ni, takda hingin aku nak hantar adik aku pegi sekolah lagi. Biar dia tak sekolah.

HA HA HA HA HA AHA. Sakit betol hati aku. Tapi still nak gelak.

*dah dah..cukup-cukuplah gelakkan aku. Pegi gelakkan orang lain pulak.


2 comments:

мyΞ'™ said...

hahahah...smart gak pagi2 ko da g exercise!!
ahahahha..

my name is Ain said...

mye
hahaha..penat die memang penatlah..
exercise pn xpenat cm nih..

Post a Comment

Blog Kita

Blog Kita
 
Copyright © ini sebuah kisah. Original Concept and Design by My Blogger Themes | Tested by Blogger Templates | Best Credit Cards