• Post Title 1

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede ...

  • Post Title 2

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla ...

  • Post Title 3

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla ...

  • Post Title 4

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. In dapibus. In pretium pede. Donec molestie facilisis ante. Ut a turpis ut ipsum pellentesque tincidunt. Morbi blandit sapien in mauris. Nulla lectus lorem...

Hari Memperingati ...

Mari bermuhasabah diri.

Semalam seawal pukul 7 pagi, saya bersama Mami dan pak cik pergi melawat nenek dan atok. Arwah nenek dan arwah atok. Di Bukit Cermai. Melihatakn pusara mereka, saya tersentuh. Manitis air mata. Terkenangkan masa lalu.

Masa kecil, saya memang manja dengan arwah nenek. Kalau emak marah saya, pasti saya akan pergi mengadu pada arwah nenek. Kemudian arwah nenek akan baking saya. Masa kecil saya sangat suka menangis. Emak saya cukup fed-up dengar budak menangis. Saya akan di marah. Pernah sampai emak ambil bawang merah dan gosok di mata saya sebab tak mahu berhenti menangis. Bayangkan. Mak saya memang garang. Sampai sekarang pun dia garang juga. Kemudian, nenek saya yang akan jadi penyelamat keadaan. Owh tuhan, saya rindu nenek saya. Sekarang pun saya rindu sangat pada dia. Saya takda tempat lagi nak mengadu.

Saya ingat lagi masa mula-mula saya menjejakkan kaki ke sekolah berasrama. Nenek saya ikut hantar saya ke sekolah tersebut. Sebab cucu pertama yang dapat masuk sekolah asrama penuh. Masa saya dapat 5A pun dia gembira sangat. Saya salam dia sebelum dia balik dan saya menangis. Menangis teresak-esak sebab saya tak pernah berpisah dengan keluarga. Lagi-lagi jauh. Minggu pertama di sekolah, saya demam panas sampai jadi penghuni tetap di Sickbay di sekolah. Sampaikan Pengetua pun melawat saya. Masa tu, nama pengetua saya Puan Morni binti Karto.

Nenek saya mempunyai daya tahan badan yang sangat kuat. Gigi dia masih gigi yang asal, takda pakai gigi palsu. Badan dia tidak bongkok dan dia berjalan tanpa menggunakan tongkat. Satu hari masa saya tingkatan 4, saya telefon ke rumah. Orang lain yang jawab. Bak saya. Dia cakap nenek saya sakit, dekat hospital sekarang. Saya tanya emak, kenapa tak cakap? Emak cakap, taknak saya sedih. Saya akan jadi lebih sedih kalau saya tak dapat jumpa nenek saya kalau dia ditakdirkan pergi. Saya merayu pada pihak sekolah, mahu pulang sebab nenek saya sakit kuat. Masuk ICU. Mula-mula pihak sekolah tak benarkan sebab secara kebetulan, masa tu Sports day dah nak mula. Dan saya pun ada terlibat dengan acara sukan. Tapi saya terpaksa tarik diri. Saya merayu dan akhirnya saya dibenarkan pulang.

Masa pulang, saya doa supaya saya dapat jumpa arah nenek. Malam tu juga saya pergi melawat nenek di hospital. Nenek tak sedarkan diri langsung. Mulut dia penuh dengan segala alatan bantuan pernafasan. Saya betul-betul sedih lihat nenek macam tu. Mesti sakit. Esoknya, saya pergi jaga nenek di hospital dengan mak cik saya yang bongsu. Kami jaga dari pagi sampai malam. Masa maghrib tu, nenek saya buang air besar. Nurse tolong cucikan najis. Tapi, lepas je siap, nurse cakap nenek saya sudah takda lagi. Saya terdiam dan tak tahu nak cakap apa. Saya telefon emak di rumah, tapi saya tak mampu berkata-kata. Saya hanya menangis dalam telefon.

Nenek kesayangan saya sudah pergi menghadap Ilahi. Walaupun saya terkilan tak dapat minta maaf dengan nenek, tapi saya bersyukur sebab saya dapat bersama-sama nenek sebelum nenek menghembuskan nafas terakhir. Saya tolong mandikan nenek, dan saya lihat dia dikafankan. Wajah nenek memang cukup berseri dan tersenyum sepanjang masa. Nenek pergi dalam keadaan tenang. Tapi, saya cukup sedih. 1 minggu saya menangis sebab saya rasa betul-betul kehilangan.

Seminggu lepas tu, saya pulang semula ke sekolah. Pun saya masih tak dapat lupakan arwah nenek saya. Bila saya berseorangan, saya akan menangis dan menangis kerana rindukan nenek saya. Tapi Allah lebih menyayangi nenek saya. Dia cabut nyawa nenek saya pada usia 83 tahun. Kini, dah hampir 7 tahun nenek saya disemadikan bersebelahan suami tersayang. Pusara arwah atok terletak disebelah pusara nenek. Moga roh mereka sentiasa dicucuri rahmat dan diletakkan dalam golongan orang-orang yang beriman.

Al-Fatihah kepada Allahyarhammah Zawiyah bte Piee dan Allahyarham Ismail bin Abu Bakar.

0 comments:

Post a Comment

Blog Kita

Blog Kita
 
Copyright © ini sebuah kisah. Original Concept and Design by My Blogger Themes | Tested by Blogger Templates | Best Credit Cards