• Post Title 1

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede ...

  • Post Title 2

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla ...

  • Post Title 3

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla ...

  • Post Title 4

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. In dapibus. In pretium pede. Donec molestie facilisis ante. Ut a turpis ut ipsum pellentesque tincidunt. Morbi blandit sapien in mauris. Nulla lectus lorem...

SAINS AKUARIum

Soalan : 1 karat = __ gram?

Tolong jawab sikit. Tadi seorang manusia telah bertanya dan aku kaku tak dapat jawab. Err err. Tergagap-gagap aku nak menjawab sebabnya tak pernah tahu. Bukan kaki emas pun. Harga emas 1 kilo pun takda tahu berapa. Aku jawab : Entah tak tahu. Nak tahu dia cakap apa: Lu kan blaja matematik dekat U, kenapa talak tahu?

Ish, apa dia ingat matematik tu semua benda ke aku belajar. Ada juga pengkhususannya. Okeh, 1st of all, kalau orang tanya aku ambil kursus apa dulu, aku akan jawab sambil membuat pilihan. Sama ada nak menjawab secara benar atau separa benar. Maksudnya macam ni, aku akan menjawab separa benar jika aku tengok orang tu macam ada potensi tak tahu apakah itu Sains Aktuari. Sebenarnya, dengan semua orang pun aku akan cakap aku ambil matematik. Tapi kalau orang tu tanya secara spesifik, baru aku akan jawab Ijazah Sarjana Muda Sains Dengan Kepujian (Sains Aktuari). Poyo tak? HAHAHA. Takdalah. Separa benar lagi.

Sebenarnya, aku pun agak konpius dengan bidang yang aku ambil masa dekat U dulu ni. Aku masuk UKM sebab ditawarkan kursus Statistik, tapi tengok-tengok aku grad dengan Ijazah lain pulak. Pe kenama nya tadi? Sains akuari? Nak tergelak terbahak-bahak aku bila ada orang cakap yang kursus aku ni macam ternak ikan. Amboi-amboi sesedap mulut je kau cakap kursus aku ni kursus ternak ikan. Aku bukan anak ikan tau. Emak ikan jauh la sekali. Sains Aktuari bukannya sains akuarium.

Nak tahu lebih lanjut lagi, kau try la apply kursus ni. Baru ka tahu langit tu tinggi ke rendah. Ada senior aku yang tak grad-grad lagi. Dok extend je. Bukan senang tau. Actually, bukan semua pun benda yang kita belajar tu senang. Semua susah. Lebih-lebih lagi melibatkan angka, nombor atau lebih dikenali dengan nama Matematik. Siapa je yang suka matematikkan? Tapi , aku memang suka matematik. Suka sangat, sampai mimpi pun kadang-kadang melibatkan nombor.

Sesiapa yang tetiba rasa terpanggil nak pelajari kursus ni, silalah merujuk kepada pensyarah dahulu sebelum anda nanti membuat keputusan untuk commit suicide. Menyesal tak sudah nanti.

Berikut merupakan serba sedikit subjek yang aku pernah belajar dulu masa kat kampus. Nak recall abalik ni.
  • Statistik 1
  • Statistik 2
  • Kalkulus 1
  • Kalkulus 2
  • Pengaturcaraan Komputer
  • Asas Ekonomi 1 : Makroekonomi
  • Asas Ekonomi 2: Mikroekonomi
  • Aljabar Linear
  • Matematik Kewangan
  • Kaedah Berangka
  • Pengenalan Insurans dan Takaful
  • Kaedah Statistik
  • Asas Perakaunan dan Kewangan
  • Matematik Aktuari 1
  • Matematik Aktuari 2
  • Analisis Pelaburan & Pengurusan Portfolio 1
  • Analisis Pelaburan & Pengurusan Portfolio 2
  • Penyelidikan Operasi
  • Model Kemandirian
  • Teori Risiko
  • Perancangan dan Pengawalan Aktuari
  • Insurans Hayat dan Kesihatan
Ini subjek yang wajib. Tak termasuk yang tak berapa wajib. Tengok, ada kaitan tak dengan ikan? Satu perkataan ikan pun takda. Apatah lagi perkataan akuarium. Aku memang tak paham betul seiapa yang cakap kursus aku ni macam ikan gitu. Kau tengoklah senarai nama ikan kat atas tu. Masak asam pedas pun sedap jugak. Teori Risiko masak pedas. Kau ameklah risiko sendiri. Aku takda tanggung. HAHAHAHA.

1 comments:

Anonymous said...

sains statistik macam mane?

Post a Comment

Blog Kita

Blog Kita
 
Copyright © ini sebuah kisah. Original Concept and Design by My Blogger Themes | Tested by Blogger Templates | Best Credit Cards