• Post Title 1

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede ...

  • Post Title 2

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla ...

  • Post Title 3

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla ...

  • Post Title 4

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. In dapibus. In pretium pede. Donec molestie facilisis ante. Ut a turpis ut ipsum pellentesque tincidunt. Morbi blandit sapien in mauris. Nulla lectus lorem...

Aku Nak Tangkap Polis

Aku cukup benci dengan perkataan rasuah. Tak kira la rasuah politik ke, tak politik ke, semua aku benci (ops, aku pun tak suka bincang pasal politik sebab nanti kepala aku pening lalat. Aku lagi suka bincang pasal rasuah). So, aku tanak cerita pasal politik tapi aku nak cerita pasal rasuah ni. Sebelum ni pun aku ada buat entri pasal rasuah ni. Tapi aku masih tak puas hati . Aku memang benci betullah pada orang meminta dan menerima rasuah ni. Yang memberi tu aku akan benci mengikut faktor mengapa dia memberi rasuah. (Tahu tak, memberi lebih baik dari menerima..tapi pepatah ni tak boleh guna pakai dalam konsep rasuah).

Orang yang memberi rasuah ni terdiri daripada 2 kategori:
  1. Memberi rasuah dalam keadaan terpaksa.
  2. Memberi rasuah secara suka-suka untuk mendapat kepentingan peribadi.
Tahu tak? Gejala rasuah ni telah berlaku sejak dari zaman Rasulullah s.a.w lagi dan memang tidak dapat dibendung oleh baginda. Malah, gejala ni semakin menular pulak pada zaman sekarang, sejenis penyakit yang rasanya sukar untuk dibendung dan diubati. Rasulullah s.a.w bersabda:
"Sesiapa yang kami tunjukkan (lantik) untuk memegang sesuatu jawatan yang kami tetapkan pula pendapatannya, jika dia mengambil lebih daripada itu, maka sebenarnya dia sudah mencuri."
Orang yang menerima rasuah ni boleh dikatakan manusia yang tamak, yang mementingkan diri sendiri tanpa memikirkan masalah yang akan berlaku kepada keadaan sekeliling. Bukankah akan memalukan bangsanya sendiri, agamanya sendiri serta negaranya sendiri. Tak paham betul. Selalunya orang yang menerima rasuah ni adalah dari golongan atasan yang mempunyai pendapatan tetap yang terlebih mampu menampung kehidupan seharian. Tak lupa juga kepada golongan bawahan yang mempunyai pendapatan sederhana tetapi menjalani kehidupan seharian yang sederhana (pun nak juga minta rasuah). Kau orang nak ke bagi anak bini makan hasil duit haram. Habis keturunan pun tak hilang dalam darah daging tau tak. Rasulullah pernah berpesan kepada sahabatNya Muaz:
"Wahai Muaz, jauhilah hidup kamu daripada keadaan serba mewah kerana hamba Allah yang setia bukanlah begitu sifatnya."
Undang-undang. Macam-macam undang-undang aku tengok digubal semata-mata nak membanteras gejala sindrom nih. Tapi masih juga tak serik-serik. Malah makin ligat ada.

Sekarang ni, kalaulah aku diberi peluang berkerja dengan Badan Pencegah Rasuah, memang aku nak hapuskan gejala nih habis-habisan. Mana-mana pol*s yang minta rasuah pun aku nak tangkap, tak kiralah siapa kau. Pangkat tinggi ke, rendah ke semua aku nak cekup. Especially yang aku pernah cerita dalam entry ni. So, sesiapa yang pernah main rasuah, beware lah kalau satu hari nanti aku jadi Pegawai Pencegah Rasuah. HAHAHAHAHAHAHA.
"Aku sudah mengangkat seorang pegawai untuk satu pekerjaan. Sesudah dia bertugas, ada pula hak untuk negara dan hak untuk dirinya. Andainya dia duduk di rumah ibu bapanya dia akan mendapat hadiahkah sekiranya dia jujur? Janganlah kamu mengambil sesuatu yang bukan hak kamu supaya kamu tidak diseksa kerana wang atau pemberian itu di hari akhirat kelak."



**Aku tak pernah pasang cita-cita pun nak jadi pegawai BPR.
Ntah mcm mana boleh teringin nak jadi one of them.
Best kot tangkap2 orang yang gila duit nih.
Aku punya label for this entry is geram.
Tak bleh bla..
HAHA
credit to BH utk semua hadis & pesanan di atas.

4 comments:

- jinggo - said...

He.Ain moga dapat kerja dengan BPR.Sebab itulah kita mundur.kalau ada peluang tengoklah filem SIVAJI THE BOSS lakunan RajiniKhan - hero tamil paling tersohor.

Dan maaf - filem ni yang Pak Syeik Anwar Ibrahim selalu cakap.Rasuah pada setiap sistem.

Saya : saya berniaga dibawah sistem begitu.kadang2 ( jangan tangkap saya ) kena hulurlah sikit.Niat sedekah...( macam mana tu ).....susah kalau rasuah ini bertunjang......

mademoiselle ain said...

jinggo::
pernah tgk cite tu tp xsmpai abis sbb ttdo..haha..mlm deepavali tak silap..

tu yg selalu blaku kat msia ni.. asal nk keje cpt siap, kena hulur.. tu yg semua nk mkn suap.. nk dokumen cpt siap kena hulur.. nak projek cpt siap..kena hulur.. pndek kata, semua pakai duit..lumrah hidup..

Tihara said...

pegawai BPR pun makan rasuah gak..

mademoiselle ain said...

tihara::
kalau sy jd pegawai BPR, sy janji sy xkn mkn rasuah..
sebb sy pegang kata2 Nabi..

**mcm serius gle nk jd pegawai BPR..haha

Post a Comment

Blog Kita

Blog Kita
 
Copyright © ini sebuah kisah. Original Concept and Design by My Blogger Themes | Tested by Blogger Templates | Best Credit Cards