• Post Title 1

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede ...

  • Post Title 2

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla ...

  • Post Title 3

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla ...

  • Post Title 4

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. In dapibus. In pretium pede. Donec molestie facilisis ante. Ut a turpis ut ipsum pellentesque tincidunt. Morbi blandit sapien in mauris. Nulla lectus lorem...

ANGIN KENCANG DI WAKTU PAGI

Salam perpaduan dan salam ukhwah.
(hari ni nak bincang topik yang agak panas sikit, tu yang macam serius)

Serious Morning Conversation With My Aunt During Breakfast Just Now
(nak jugak try speaking London sesekali kan?)

Seekor polis MELAYU (anda akan faham kenapa saya menggelarkan manusia tersebut seekor setelah membaca sampai habis) semalam telah datang ke sebuah kedai pajak emas, dengan membawa seekor pemuda (pun anda akan faham kemudian) MELAYU kerana didakwa pemuda tersebut telah mempajak atau dalam erti kata lain menjual barang kemas yang telah dicuri dari individu malang. Peristiwa ini patut dijadikan teladan dan sempadan supaya gelaja kurang sehat dapat dikurangkan.

Aku bercakap dari sudut seorang manusia yang menginginkan kesempurnaan dan ketelusan dalam hidup tanpa mendatangkan masalah kepada manusia lain. Dan aku pun amat berharap, readers kat blog ni pun setuju dengan apa yang aku cuba nak sampaikan ni. Kalau tak setuju, terpulanglah. Tepuk dada, sakit tak? ( jangan tepuk kuat sangat) ---> TEPUK DADA, TANYA IMAN.

Okeh, berbalik kepada cerita seekor polis MELAYU dan seekor pemuda MELAYU tadi. Diharap anda semua dapat menahan perasaan marah dan cuba bersabar dengan apa yang aku cuba nak sampaikan kat sini. Aku bukan nak menuding jari pada sesiapa, tetapi inilah hakikatnya yang perlu kita rakyat MALAYSIA hadapi.

Polis MELAYU tersebut telah membawa pemuda MELAYU yang didakwa mencuri, ke kedai pajak gadai untuk mencari bukti bahawa pemuda tersebut benar-benar telah menggadaikan barang kemas yang telah dicuri di kedai itu. Hakikatnya, pemuda MELAYU tersebut memang pernah menjual barang kemas yang telah dicuri di kedai tersebut tetapi tidak pada hari yang dinyatakan oleh pemuda itu. ( Dia cakap semalam, tapi sebenarnya kelmarin)

Polis MELAYU tersebut telah meminta izin untuk melihat rakaman CCTV yang terdapat di kedai emas tersebut bagi mengukuhkan bukti yan sedia ada supaya pemuda MELAYU itu boleh ditangkap. Setelah perbincangan serius di antara pemilik premis (kedai emas) dengan pihak polis (polis MELAYU tersebut), maka satu keputusan yang memihak kepada sebelah pihak telah pun diputuskan.

(Sebenarnya pemilik premis itu merupakan seorang Along tetapi bukan Along yang suka simbah cat kat rumah orang, kira Along yang baik sikit la)

Bagi menutup kes, mengelakkan pihak premis daripada turut disaman atau boleh dikenakan tindakan undang-undang kerana membeli barang kemas yang telah dicuri, pihak polis tersebut telah bersetuju supaya tidak akan melibatkan pemilik premis tersebut dengan SYARAT. Ni yang tidak berapa sedap nak dengar.

(Sebenarnya, dekat kedai emas tu ada 2 LCD yang salah satunya baru saja dibeli dengan harga RM30ribu ++)

Syaratnya, pemilik premis tersebut dikehendaki memberikan LCD yang baru tersebut kepada pihak polis bagi menutup kes supaya tidak melibatkan pemilik premis. Aku geram betul kalau tiba bab rasuah merasuah ni. Cakap je " CEKAP, TELUS DAN AMANAH" tapi hampeh. Masalahnya yang buat tu adalah yang berpangkat rendah je (dalam erti kata lain gaji kecik). Tak payah la nak buat kerja macam ni, memalukan polis, memalukan bangsa. Aku cukup malu nak mengaku sebangsa. Apa punya perangai la macam b***. Sori, aku memang emo sikit kalau cakap pasal rasuah ni. Patutlah ramai polis yang perut buncit. Aku tak cakap semua, tapi majoriti yang suka main rasuah ni perut boncit.

Bila la diorang ni nak sedar. Sampai bila la nak buat kerja-kerja kotor. Yang mencuri tu pun satu. Pergilah cari kerja. Taunya mencuri je, tak de kerja lain. Fed up aku dengar cerita macam ni. Pagi-pagi lagi dah buat angin aku kencang. Baik-baik tadi sepoi-sepoi bahasa je. Cuba korang kabar sikit, cam ne nak buang sikap main rasuah di kalangan rakyat Malaysia ni kalau polis sendiri pun main rasuah?



Aku tadak niat nak memalukan POLIS.
Aku juga tadak niat nak malukan MELAYU.
Tapi aku cukup MALU nak mengaku orang seperti di atas sebagai manusia yang sebangsa dengan aku.
Sampai bila bangsa dan negara nak maju?
Kalau masih tak nak ubah tingkah dan laku.

11 comments:

Tihara said...

ain..biasak la..yg gaji cekeding tu la ske makan duit suapan ni..mak aku mmg mengharamkan terus anak2 dia kawin polis...bile dh besa ni aku tau la ape sbb nye..

- jinggo - said...

Nasib baik saya JAWA...tapi apa yg ditulis dibawah.Memang menyakitkan : Terlalu sukar untuk melihat apa yang akan berlaku seterus dan seterusnya seandainya ini adalah cerita yg biasa2.

Seterusnya kita terus melahir dan menzahirkan generasi yang biasa dengan apa yg biasa2 tu.....kesian melayu.

Nasib baik aku ni JAWA......he....

saya said...

memang pun slalu cam2.. rasuah macam dah jadi cara hidup plak klu nak dapat sesuatu

mademoiselle ain said...

tihara>> tu la..kadang2 sampai boleh menimbulkan satu persepsi yg buruk kepada golongan polis..mintak2 jgn lah jodoh saya dgn polis..haha


jinggo>> haha..jawa ke? okeh, saya mix bugis, indian muslim, melayu and a bit jawa..mix giler..nasib tak melayu tulen..ngee~

saya>> tu la..sampai bila nak berubah pun tak tahu..

cHeRyNa PiReS said...

alaaa...die sebijik macam iklan budak kecik ramai2 naik kereta nak rasuah polis trafik tuh...

polis tuh mesti melayu...tp satu yg kite kena fikirkan dr tindakan dowang, berbaloi ke? cuz...in the end duit tuh nak bg makan anak bini...besok2 anak tak pandai belajar, salahkan cikgu...huhu..

mademoiselle ain said...

cheryna pires>> emm..tau xpe..susah nk cakap...speechless

turtlebeach said...

tunggu la balasannya nnt. biar gaji ciput pun asalkan halal.

mademoiselle ain said...

turtlebeach>>tau xpe..huhu

goasop said...

sesetengah pegawai kerajaan x bertanggungjawab. ada perasan dan dgr cite kwn2.. bile polis saman.. de akan lengah2kan kite. bajet kite nk bagi duit rasuah kat de. iskk.

mcm2 ada kat bumi ni

nurulshima said...

seriously, dats y the public da xcaye kat police..

mademoiselle ain said...

goasop>> memang, semua nak makan suap je..

ronnie>> memang pn..smpai kalau tjumpa polis mst takot kena bg rasuah lak..

Post a Comment

Blog Kita

Blog Kita
 
Copyright © ini sebuah kisah. Original Concept and Design by My Blogger Themes | Tested by Blogger Templates | Best Credit Cards