• Post Title 1

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede ...

  • Post Title 2

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla ...

  • Post Title 3

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla ...

  • Post Title 4

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. In dapibus. In pretium pede. Donec molestie facilisis ante. Ut a turpis ut ipsum pellentesque tincidunt. Morbi blandit sapien in mauris. Nulla lectus lorem...

Angin masuk perut tanpa lalu pintu

Hujung minggu yang lepas, saya telah menghabiskan masa secara berkualiti bersama keluarga. Ahaks! Seperti biasa, banyak aktiviti merepek yang kami buat dan ada 2 majlis yang kami attend.
  1. Aktiviti bergembira dan bermain api.
    Kanak-kanak riang (saya adalah kanak-kanak paling dewasa dalam kelompok tersebut) seperti kami memang gemar bermain api. Semasa kecil pun kami pernah dikejar oleh nenek kami kerana bermain api. Bermain api memang sesuai dilakukan diluar rumah yang mempunyai halaman yang luas. Halaman rumah nenek kami memang luas, sebab itu kami suka bermain api dihalaman rumah nenek kami. Kami bermain api bukan saja-saja atau suka-suka. Kami bermain api dengan penuh berhemah, cekap, telus dan juga beramanah. Amanah yang diperoleh dari mak cik kami (padahal dia tak ada mempesan pun kepada kami). Kami bermain api sebab rumput telah dipotong oleh tukang mesin rumput yang telah datang ke rumah. Setelah dipotong, maka kami dengan gagah membawa peralatan berkaitan seperti pengaut rumput , penyapu, lighter, mancis (gila api sebab tu pakai dua-dua) serta surat khabar lama.Setelah rumput kering itu dibakar, maka kami pun merakamkan aksi kurang sopan kami yang tidak sesuai untuk tuntunan umum kerana hanya kanak-kanak yang riang sahaja boleh menonton aksi tersebut.Maka, bermulalah sesi gila-gila dan pelbagai ragam telah dirakan secara senyap-senyap dan telah mengantoikan diri sendiri. Setelah itu, ditayangkan dikhalayak ramai bagi tujuan suka-suka untuk ketawa sampai berguling-guling. ~Tamat kerana tiada penerangan lanjut~
  2. Pakai baju cantik-cantik dan makan percuma 1
    Senang kan kerja? Cuma perlu pakai baju cantik-cantik kemudian dapat makan percuma. Kalau cakap pasal makan percuma siapa yang nak tolak kan, jauh pun sanggup pergi sebab ada perkataan PERCUMA. Tempat pertama kami diberi makan percuma kerana telah diadakan sebuah kenduri dan tahlil arwah Mak Long yang telah meninggal pada bulan Syawal yang lalu. Kami tanpa mengisi perut dengan sedikit makanan mahupun segelas air terus menuju ke majlis tersebut (niat pertama: baca yasin, niat kedua: makan free). Tamat baca yasin, kami dihidangkan dengan nasi beryani. Memang kaw-kaw punya sedap. Pulak perut memang tengah lapar, memang tak toleh kiri kanan dah, tengok nasi je dalam pinggan. Tapi perut saya telah membuat hal, bermacam-macam hal. Tiba-tiba perut mengembung seakan mahu meletup tetapi saya mengambil tindakan pantas dengan mengeluarkan angin. Lega sedikit. Tetapi, kesakitan tu berterusan sehingga saya meminta sepupu supaya memicit badan saya supaya angin terus keluar daripada mengelakkan saya terus dilanda sakit perut a.k.a gastrik. (angin keluar dari mulut bukan dari bawah) ~Tamat kerana tiada penerangan lanjut~
  3. Pakai baju cantik-cantik dan akan percuma 2
    Hari kedua pun kami diberi makan percuma. Tapi kali ini, nasi minyak dengan air oren dengan pencuci mulut iaitu cendol. Hari-hari makan nasi minyak. Kepala pun dah rasa high je. Sakit sana-sakit sini. Tapi free punya pasal, sakit-sakit pun makan jugak. Kali ni, bukan kenduri tahlil arwah tap kenduri kahwin dua pupu saya (entah la, tak tahu betul ke salah). Pun sedap jugak, masa makan memang tak toleh kiri-kanan. Memang pandang pinggan je. Sampai licin satu kawah kami sekeluarga makan (tipu). Cendol pun sedap sebab kebetulan cuaca memang sangat panas masa tu. Lepas makan, kami pun bla sambil berlumba kereta dengan kereta keluarga kami lagi satu. Nasib kami selamat sampai. ~Tamat, tiada penerangan lebih lanjut~
Perut saya buat hal lagi. Angin ni pandai-pandai je curi masuk ke dalam perut saya. Maka, saya rasa saya perlu melelapkan mata bagi mengelakkan rasa skit. * Bos, maaflah, saya tidak sihat. Tolong simpati kepada pekerja kamu yang tidak sihat ini. Tidak salah kiranya menghantar saya pulang ke rumah. *

Sudah over pulak budak ain ni, tak apa. Saya nak rehat sekejap. Kamu bacalah blog saya dulu, kejap lagi bila perut saya dah pulih saya baca blog kamu pula.

4 comments:

goasop said...

ha3. ain, makan free punye psal. ehe. ada lagik bekalan bunga api? isk. best nya layan men bunga api ramai2.

mademoiselle ain said...

goasop>>huhu..kitorg bukan main bunga api tp kitorg main api. bakar rumput..=D

goasop said...

uiskk.. mana saya baca word bunga? ha3. =P sowii

mademoiselle ain said...

GOASOP>> huhuhu.. it's ok..xade salahnye pun

Post a Comment

Blog Kita

Blog Kita
 
Copyright © ini sebuah kisah. Original Concept and Design by My Blogger Themes | Tested by Blogger Templates | Best Credit Cards