• Post Title 1

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede ...

  • Post Title 2

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla ...

  • Post Title 3

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla ...

  • Post Title 4

    Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. In dapibus. In pretium pede. Donec molestie facilisis ante. Ut a turpis ut ipsum pellentesque tincidunt. Morbi blandit sapien in mauris. Nulla lectus lorem...

Ilmu Hitam

Dalam zaman yang serba moden dan canggih ni, korang tahu tak masih ada lagi manusia yang masih mengamalkan kepercayaan karut seperti mengamalkan ilmu hitam atau sihir untuk kepentingan diri sendiri. Dulu memang aku tak berapa nak percaya sangat la sebab benda ni boleh memesongkan akidah, tapi bila dah terkena pada keluarga aku sendiri baru aku faham.

Situasi yang aku nak cerita ni bukan bertujuan untuk mengaibkan keluarga aku atau sesiapa yang berkaitan, tapi cukuplah dijadikan ikhtibar kepada sesiapa yang membaca blog aku ni. Mudah-mudahan, Allah memelihara iman kita dan dijauhkan dari segala perbuatan sihir oleh manusia-manusia yang tidak bertanggungjawab. Hari ni aku akan cuba berlaku serius sebab perkara yang aku nak kongsi ni adalah perkara yang sangat serius.

Salah seorang ahli keluarga aku telah terkena sihir dari seorang manusia yang amat-amat tiadk bertanggungjawab. Cukuplah aku perkenalkan ahli keluarga aku ni segabai Aunty M. Aunty M dan suami dah lama mendirikan rumah tangga, aku tak sure dah berapa lama tapi yang pastinya lebih dari 25 tahun sebab anak mereka yang sulong dah berumur 25 tahun. Keluarga mereka ni memang cukp bahagia walaupun bilangan ahli keluarga mereka tidaklah ramai iaitu hanya 4 orang sahaja termasuk dua anak yang kedua-duanya lelaki.

Setahun yang lepas, Aunty M ni telah diduga oleh Allah s.w.t. Dia didapati menghidap penyakit barah payudara peringkat ke-3 yang aku tak pasti tahap keseriusannya tapi aku rasa cukup serius. Bermula dari situ, Aunty M ni mula bersedih dan kami sekeluarga pun memang cukup bersedih. Tapi berkat kesabaran dan kesungguhan Aunty M akhirnya berjaya pulih dari penyakit tersebut walaupun tidak pulih sepenuhnya. Dan dalam tempoh tertentu, Aunty M perlu pergi menjalani rawatan kimoterapi bagi memastikan yang penyakit tersebut betul-betul pulih. Untuk pengetahuan korang, Aunty M ni tinggal di Singapura bersama suami dan keluarga tetapi masih mengekalkan taraf kerakyatan sebagai warganegara Malaysia. Selepas pulih dan memerlukan rawatan susulan yang menelan belanja ribuan dollar, mak cik aku terpaksa menukar taraf kerakyatan bagi mengurangkan jumlah belanja bagi sesi pemulihan tersebut.

Kisah sihir ni bermula semasa Aunty M menghidap penyakit tersebut. Seorang kenalan kepada suami Aunty M telah mengambil kesempatan dengan mengenakan ilmu hitam kepada suami Aunty M supaya segala wang yang dia ada diberikan kepada kenalan suami Aunty M tersebut. Aku perkenalkan dia sebagai KK. KK ni baru sahaja bercerai dengan suami dia dan telah mengalami masalah rumah tangga yang agak lama. Disebabkan perceraian tersebut, KK seperti kehilangan sumber pendapatan walaupun dia sebenarnya bekerja dan merupakan rakan sekerja kepada suami Aunty M. Yang paling tidak dapat diterima oleh Aunty M ialah, KK tu juga merupakan kenalan rapat keluarga mereka. Mereka saling mengenali dan Aunty M juga dah menganggap KK seperti adik Aunty M sendiri kerana keluarga serta adik-beradik lain semua jauh di Malaysia.

Dipendekkan cerita, KK telah menggunakan ilmu hitam kepada suami Aunty M untuk kepentingan peribadi iaiatu kerana WANG. Disebabkan telah terkena sihir tersebut, suami Aunty M telah membelanjakan ribuan dollar kepada KK tanpa berbincang dengan Aunty M. Aunty M juga telah mendapatkan bantuan dari seorang pengamal perubatan tradisional supaya memulihkan suaminya daripada sihir KK. Tetapi, pengamal perubatan tersebut mengatakan bahawa ilmu sihir yang digunakan oleh KK kepada suami Aunty M adalah sangat kebal, sehinggakan apa yang dilakukan oleh Aunty M, semuanya diketahui oleh KK. Yang menjadi persoalan Aunty M sekarang ialah, macam mana dia nak selesaikan masalah tersebut kerana Aunty M merasakan seperti hubungan dia dan suami seperti tidak macam dulu lagi dan boleh jugak dikatakan seperti orang asing. Setiap kali telefon adik beradik di Malaysia, Aunty M akan menangis sebab tak tahan dengan situasi yang menimpa diri.

Sekarang ni, aku nak mintak pandangan korang. Tolonglah. Aku cukup kesian tengok Aunty M tu. Dah la dia baru pulih dari sakit, nak balik Malaysia, dah tukar kerakyatan, nak tinggal dekat Singapura, dah tak tahan dengan situasi kat dalam rumah. Sesiapa yang ada pengalaman atau tahu macam mana nak selesaikan maslah ni, tolonglah. Aku merayu. Jasa baik korang memang tak dapat aku lupakan. Ibaratnya nak menyelamatkan rumah tangga yang dah retak cuma menanti belah je ni. So, please, i really need your opinion.


Bila la manusia ni nak sedar, tak ada kuasa lain yang sehebat dari kuasa Allah s.w.t.
Sedarlah manusia, dunia sudah sampai kepenghujungnya, bertaubatlah sebelum terlambat.
Sama-sama kita renungkan. Beramallah.

2 comments:

syahirah said...

ish.
sangat simpati sama aunty kamu.
maaf sy tak punya apa2 nasihat yg boleh digunakan.sebab tak pernah mengalami peristiwa sebegitu dlm keluarga.
tapi,cuma boleh memberi nasihat utk aunty kamu teguhkan diri,mohon pada Allah je la..orang macam tu,tunggu sihir tu makan diri die sendiri je..

mademoiselle ain said...

syahirah>> thanx!! my aunt pun dh redha je apa yg bakal berlaku. Semua kuasa Allah. huhu *sob sob sob*

Post a Comment

Blog Kita

Blog Kita
 
Copyright © ini sebuah kisah. Original Concept and Design by My Blogger Themes | Tested by Blogger Templates | Best Credit Cards